Floor ver van huis

Eindelijk weer nieuws

Dear lezers,

Nu ik me al zeker vier weken op het zuidelijk halfrond begeef, is ruim tijd voor een flinke update over mijn bezigheden van de afgelopen weken. Het heeft lang geduurt voor ik eindelijk wat op dreef was met mijn verhaal aangezien ik de eerste 2 weken amper aan schrijven toe kwam, en ik daarna zo'n enorme berg hot happenings had om over te schrijven dat het ook moeilijk werd daar tijd voor vrij te maken. Ik heb in de tussentijd al meerdere keren wel stukjes geschreven, dus aanschouw hier mijn behendige knip en plak werk.

P.S. Ik zal het hele verhaal in delen posten om een dik literair werk te voorkomen.

'De kerstbomen zijn ondertussen het huis weer uit gewerkt, de jonge dagen van 2011 zijn alweer begonnen. Ik wil jullie daarom allemaal nog(maals) een heel gelukkig nieuwjaar wensen.

In mijn vorige verhaal vertelde ik dat ik waarschijnlijk toch een witte kerst zou hebben. Maar wat kan je veel meemaken en doen in 3 weken.

21 december...
...zijn we vroeg naar Arke vertrokken. Het reisbureau waar moeders de hele reis heeft geboekt en gepland. Na een paar uur opties bekijken hebben we daar nieuwe tickets naar Zuid-Afrika geboekt. De 23e zouden we vliegen. Nu niet via Londen, maar Dubai (waar volgens ons toch wat minder kans op hinder door sneeuw zou zijn). Na 8 uur wachten in Dubai zouden we verder vliegen naar Johannesburg, van waar we na een overnachting de ochtend van 1e kerstdag aankwamen in Kaapstad. Anderhalve dag reizen in totaal, 4 dagen minder Zuid-Afrika, en een hoop geld minder (iemand verstand van verzekeringen en declaraties?). Door het verlies van 4 dagen moesten we helaas Kaapstad en omgeving skippen.

De eerste dagen
In Kaapstad zijn we de huurauto gaan halen. Met de tafelberg op de achtergrond prikkelde ons in die mate dat we toch nog besloten ‘even snel' omhoog te rijden. Links rijdend, wennend aan links schakelen, meer auto aan de linker kant en minder aan de rechter kant proberende in te schatten en met veel aanwijzingen, zijn we met veel moeite tot aan de liftjes gekomen. Daar bleek echter dat we niet omhoog konden omdat het boven op de tafelberg te hard waaide, de lift was gesloten. Tot nu toe verliep alles dus nog niet heel vloeiend.

Van Kaapstad zijn we die dag doorgereden naar Swellendam. In de bed & breakfast daar zaten 2 nederlandse stellen, met wie we die avond tegelijk hebben gegeten, genietend van heerlijke rode wijn, een openhaard vuurtje, heerlijk eten, en verhalen over hun reizen. Het was voor mij interesant om naar hun verhalen te luisteren aangezien de mannen van beide stellen beide een ernstig handicap hadden. Je bedenkt je niet wat het inhoud om als slecht lopende te reizen!

De dag erna zijn we verder gereisd naar Oudtshoorn. Nog steeds reisden we een beetje achter de feiten aan, dus we hebben niet veel kunnen zien daar. Wel zagen we er grasvelden vol struisvogels (struisvogel farms). Heel vreemd om zo'n veld te zien waar we in nederland net zo veel koeien in zouden zetten. 's Avonds hebben we flink decadent gedaan met wijn aan het zwembad, en later een heerlijke maaltijd met carpaccio van struisvogel, kudu (soort hert met kurkentrekker hoorns) en springbok. De wijn er bij (een pinotage..my favorite) werd in de wijn-menukaart omschreven als (correct me if I'm wrong) een heerlijke pinotage met chocolade afdronk die je een glimlach bezorgt in het bijzijn van je gezelschap. Die moesten we proberen! Je zou het haast niet geloven, maar het was heerlijk, de chocolade afdronk was er, de glimlach verscheen, en ik weet nu ook eindelijk dat pinotage de soort wijn is die ik iedere keer zo lekker vond in Valencia (voor de DD-ers onder ons: de wijn van de ‘uno vino tinto porfavor').

De dag erna zijn we weer met z'n drieën in de auto gesprongen om verder te racen naar Knysna. Dit is een iets touristischer plaatsje aan de kust. In de twee dagen dat we daar waren zijn we naar het Tsitsikama park gereden waar we langs de kust hebben gelopen. Daar zagen we ook ontzettend veel otters, ten minste...dat dachten wij. Ze zagen er toch wat anders uit dan we ons hadden voorgesteld. Op de terugweg zeiden we nog tegen elkaar ‘dus dat zijn dus otters?' Na wat nazoekwerk bleken het geen otters maar heuse klipdassies te zijn. Ook hebben we er de brug bezocht waar Niels 2 jaar terug de hoogste bunjee jump van de wereld heeft gemaakt. Niels, ik wist helemaal niet dat je zulke ballen had om dat te doen! Helaas had ik zelf een rokje aan die dag, dus ja, je kan je al bedenken dat ik me dan echt niet op mijn kop laat hangen om iedereen van het uitzicht van mijn slipje te laten genieten. Maar anders had ik het natuurlijk echt wel gedaan ;)

Na een hond op het balkon van mijn kamer in het hotel te hebben laten poepen, was het tijd om verder te reizen naar Addo national elephant park. Ergens in de eerste helft van de 20e eeuw liepen in dit gebied nog slechts 11 olifanten rond. Er zal toen iemand rond gelopen moeten hebben die dit aantal way to less vond en bedacht een park op te richten waar de olifanten beschermd werden. Op het moment dat wij er waren liepen er ondertussen meer dan 450 olifanten rond!! De zoektocht naar the big five (olifant, buffalo, leeuw, luipaard en neushoorn) kon daar beginnen. Ik kan jullie zeggen: aan olifanten daar geen gebrek. Ik kreeg er af en toe een junglebook idee. Je weet wel, als ze zingen ‘Zet je beste beentje voor, want een olifant loopt door' en het hele bos plat stampen (voor de mensen die een opfrissertje nodig hebben http://www.youtube.com/watch?v=oTS1L9uD6Vg). Met de auto konden we zelf het park in rijden (beetje burgers zoo idee). Bij de receptie stond een bord waar mensen konden aangeven welk dier ze waar hadden gezien. Het was overduidelijk dat de olifant er in ieder geval overal te zien was. We hebben de dag van aankomst daar van halverwege de middag tot zonsondergang rond gereden, en de dag erna van 10 tot ook weer zonsondergang. Wat zijn olifanten enorm indrukwekkende beesten. Zelfs bij de zoveelste olifant kregen we het maar niet voor elkaar door te rijden zonder eerst een foto te maken. In het park hebben we ook veel andere dieren gezien zoals schildpadden, jakhalzen, vosjes, mestkevers, kudu's, zebras, buffalos (2 out of 10 van de big five), stokstaartje (timon), en heeeel veel pumbas (wartogs/zwijnen). Die zwijnen zijn toch wel stiekem een van mijn favorieten, aangezien ze een onzettend lelijke kop hebben (allemaal knobbels), een beetje een rond buikje, maar wel een ontzettend strak kontje met een heel grappig dun staartje die af en toe recht omhoog staat. Daarnaast huppelen ze ook alsof ze de lentekriebels hebben.

Na 2 nachten Addo zijn we doorgereden naar Port Elisabeth om vanuit daar het vliegtuig te nemen naar Johannesburg.

Hier stop ik voor nu, ik ga slapen en zal proberen weer snel verder te gaan met het verloop van mijn verhaal.

Jullie ook allemaal weltruste, goedemorgen, of sterkte/succes op het werk of de studie (onder werktijd stiekem andere dingen aan het doen?).

Groetjes aan iedereen, Floor

Reacties

Reacties

tineke

hai Floor,inderdaad waren de eerste dagen chaotisch en snel,maar we hebben toen toch al heel wat gezien en vooral veel slaapplaatsen gehad.Het lekkere eten van allerlei heerlijke en verschillende biefstukken was ook een hele ervaring.
Wij zitten nog steeds in een roes en nodigen iedereen uit om ook naar Zuid Afrika te gaan.
Geniet er zoveel mogelijk van .X 10

Ida

Ha Florecita,

Vol jaloezie zit ik jouw nieuwe buitenland avontuur te lezen. Klinkt ontzettend vet allemaal =) Geniet ervan en laat ons ook wat zien met je mooie foto's. Disfruta!

Liefsx

Fayette

Ha lieve Floor,

Wat een avonturen nu al! Ben zeer benieuwd naar de rest van je verhalen :) Geniet ervan!

Dikke kus

Farah

Leuk om te lezen zeg! Laat de rest maar komen :)
xx Farah

Kale Z.

Floor,

we zijn wél jaloers op je hoor....

groeten uit Knightchurch

Niels

IK WIL OOK NAAR SA!!!

en Floor, jij hebt ook ballen. Gewoon Doen!!!

veel plezier x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!